Start-Stop akkumulátor

A start-stop technológia forradalmasítja az autóipart, és az akkumulátorok itt játszanak kulcsszerepet az autóindításban. A start-stop extrával rendelkező autókhoz speciális AGM és EFB technológiával készült start-stop akkumulátorra van szükség.
AGM start-stop akkumulátorok Ilyen technológiával rendelkező gépjárművekbe a legideálisabb választás akkumulátor esetén az AGM ( Absorbed Glass Mat ) technológia, ahol a sav üvegszálas gyapotban van felitatva. Működési elve ugyanaz, mint egy körcellás technológiával készült (pl. Optima) akkumulátoré, de itt a lemezek hagyományos módon helyezkednek el egymás mellett, vagyis a sav fel van itatva az üvegszálgyapotban. Az AGM típusú akkumulátorok előnye, hogy az élettartamuk 6-7 év, nincs folyékony elektrolit, vagyis sav benne, nincs ólommassza kipotyogás, nincs nagy mértékű szulfátosodás, ciklusálló, azaz bírja a lemerülés - feltöltés folyamatát. Az ilyen akkumulátorok hivatalos elnevezése kötött savas akkumulátorok. BMS akkumulátor ellenőrző rendszer A BMS (Battery Manager System) akkumulátor ellenőrző rendszer minden start-stop rendszerű autóban megtalálható. Ezekben a járművekben az akkumulátor cseréjéhez számítógépes segítség szükséges. Jelenleg nincs minden kereskedőknek erre alkalmas készüléke, ill. műszere. A BMS rendszer az akku életét, viselkedését vizsgálja és méri. A start-stop rendszerű autók előnye, hogy álló helyzetben a motort leállítják. A fogyasztók (világítás, légkondícionáló, ventilátor, rádió) áramellátását ilyenkor az akkumulátor adja. Az akkumulátornak mindenképpen ciklusállónak kell lennie, ennélfogva csak az AGM vagy EFB technológiával készült akkumulátor szerelhető a start-stop rendszerű autóba. Mikor a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor olyan mértékben lemerült, hogy indítási problémák léphetnek fel, beindítja a motort és nagy áramerősséggel, ill. amperszámmal elkezdi visszapótolni a hiányzó áramot. Ahogy az akkumulátor egyre idősebb lesz, egyre nagyobb árammal kell tölteni, mivel egy régebbi akkunak nagyobb az ellenálló képessége. Amikor az akkumulátor elromlik és egy újat vásárolunk helyette, a BMS rendszert át kell programozni a számítógép segítségével, hogy az új akkumulátort ne nagy árammal kezdje tölteni. Ha nincs átprogramozva, akkor a rendszer úgy érzékeli, hogy még mindig a régi akkumulátor van az autóban és akkor kb. 2 hónap alatt a rendszer túltölti az akkumulátort és az tönkremegy. Ha nem rendeltetésszerű használat miatt megy tönkre az akku, akkor erre a meghibásodásra nincs garancia. Start stop akkumulátor árak Az autó akkumulátorok árát számos tényező befolyásolja, melyek közül a legjelentősebb a minősége. Természetesen az ólom világpiaci ára is kiemelt szerepet kap az akkumulátorok árában. Ezeken kívül még az akkumulátor mérete és az alkalmazott technológia is hatással van egy akkumulátor árára. Ennek okán egy start-stopos akkumulátorért ugyanabban a házméretben akár kétszer annyit is fizethetünk, mint egy sima savas társáért. Egy olcsóbb akkumulátor legfőbb ismérve, hogy nem rendelkezik ismert, jól hangzó márkanévvel és az élettartamát tekintve a töredékét tudja egy ismertebb (mint például a nálunk is kapható Varta márkájú start-stop akkumulátornak. A drágább akkumulátor megvásárlása valójában sok esetben kifizetődőbb, mert míg egy kedvezőnek tűnő árú akkumulátor üzemideje 1-2 év, addig egy prémium akkumulátor akár 6-7 évet is képes gond nélkül üzemelni. Start-stop akkumulátor típusok A start-stop rendszerrel rendelkező gépjárművekbe kizárólag AGM (VRLA) és EFB típusú akkumulátort szerelhetünk. A napjainkban forgalomba hozott, újabb autók már szinte kivétel nélkül AGM, illetve EFB akkumulátorokkal kerülnek forgalmazásba. Ezekhez úgynevezett start-stop akkumulátorok szükségesek. Az autógyártók a start-stop rendszert nem olyan okból találták ki, hogy csökkenjen az üzemanyagot fogyasztás, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsátást csökkentsék. Tehát ha az autó nem megy, akkor ne szennyezze a környezetet, ezért leállítja a motort. A fogyasztók (világítás, légkondícionáló, ventilátor, rádió) áramellátását ilyenkor az akkumulátor adja. Az akkumulátornak mindenképpen ciklusállónak kell lennie, így csak az AGM és EFB technológiás akku szerelhető a start-stop rendszerű autókba. Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort ( önindítót ) és az akkumulátort is érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a start-stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt. AGM technológia Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, vagyis üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek között az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés esélye. EFB technológia Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, vagyis továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM akkumulátorral ellentétben ez nincs kitöltve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a massza leválását és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni. BMS technológia Egy másik három betűs szó, amit gyakran hallunk a start-stop rendszerrel működő autóknál, az a BMS (Battery Manager System), más néven akkumulátor ellenőrző rendszer, ami minden start-stop rendszerű autóban megtalálható. A BMS rendszer az akku életét és viselkedését vizsgálja és méri. Amikor a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor olyannyira lemerült, hogy indítási problémák léphetnek fel, beindítja a motort és nagy amperszámmal elkezdi visszapótolni a hiányzó áramot. Ahogy az akku öregszik, egyre nagyobb árammal kell tölteni azt, mivel egy öregebb akkunak nagyobb az ellenálló képessége. Amikor az akkumulátor tönkremegy és egy újat teszünk a helyére, a BMS rendszert át kell programoznunk a computer segítségével, hogy az új akkut ne nagy árammal kezdje tölteni. Ha nem programozzuk át, akkor a rendszer azt hiszi, hogy még mindig az öreg akkumulátor van az autóban, és akkor kb. 2 hónap alatt a rendszer túltölti ( megfőzi ) az akkut és az akku tönkremegy. A start-stop rendszerhez alkalmas akkumulátorok ára némely esetben akár kétszerese is lehet a hagyományos akkumulátorokhoz képest. A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30 %-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során. Egy hasonló méretű hagyományos akkumulátor akár 5 kilogrammal is könnyebb lehet, mint méreteiben ugyanakkora start-stop rendszerhez alkalmas társa. Ha egy hagyományos akkumulátort építünk egy start-stop rendszerrel szerelt autóba, akkor az indítási problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a start-stop funkciót használjuk vagy nem. A BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A start-stop rendszer azonban álló motor mellett, a piros lámpánál is üzemelteti a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót, stb., vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, ezért az ilyen használatra alkalmatlanok. AGM akkumulátorok töltési feszültsége Az AGM akkumulátornak magasabb töltési feszültségre van szüksége, ezért a hagyományos generátor 14,4 Volt töltése előfordulhat, hogy kevés lesz. Az AGM akkumulátor töltéséhez legalább 14,7 - 14,9 Voltra van szükség. Ezért sem ajánlott hagyományos, nem start-stop rendszerű autóba AGM akkumulátort behelyezni. Tönkre ugyan nem teszi az autót, de nem fogja tudni teljesen feltölteni a generátor.